RSS

Niat.Bukan sekadar untuk ibadat

20 Nov

 

Kebiasaannya kita mengaitkan niat dengan ibadat yang ingin kita lakukan, seperti solat, puasa dan sebagainya.

Niat adalah sama erti dengan kemahuan(iradah) dan tujuan(qasad)

Niat amat berkait dengan segala tindak tanduk yang kita lakukan seharian

Bahkan ia menentukan apa yang akan kita buat sepanjang hidup kita

Maka segala perbuatan kita,ibadat umum,ibadat khusus,perkara lagho,kebaikan,kajhatan adalah dipengaruh oleh niat

Wahyu pertama-tentang niat

Bacalah (Wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk)”

Imam Fakhruddin ar-Razi, dalam kitab tafsirnya Mafatihul Ghaib menyatakan bahawa salah satu maksud arahan “Bacalah dengan nama Tuhanmu” ialah jadikan perbuatan itu untuk Allah dan buatlah kerana-Nya. Jelas sekali ia berkaitan niat dan tujuan.

Syed Qutb pula menggariskan kedudukan ayat ini l Quran:

  • Ø  Ayat pertama hingga kelima daripada surah ini telah meletakkan batu asas bagi konsep keimanan.
  • Ø Batu asas konsep keimanan itu ialah:

Setiap perkara, setiap gerak geri, setiap langkah, setiap pekerjaan, dilakukan dengan nama Allah dan atas nama Allah. Dengan nama Allah ia bermula, dengan nama Allah ia berjalan, ke arah Allah ia menuju dan kepada Allah ia kembali”

Kesimpulannya ialah:

  • ·        Ayat al-Quran yang pertama
  • ·        yang diturunkan dalam satu peristiwa yang penting iaitu turunnya wahyu pertama dari langit
  • ·        telah menyentuh secara langsung mengenai niat dan tujuan
  • · sebagai faktor yang memberi kesan besar pada perubahan yang dibawa oleh Rasulullah S.A.W. ke atas para sahabat khususnya dan sejarah umat manusia umumnya.

Hadis no 1

Kepentingan niat juga dirakamkan dalam satu hadith Nabi S.A.W. yang masyhur:

” إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى فَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ فَهِجْرَتُهُ إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ لِدُنْيَا يُصِيبُهَا أَوْ امْرَأَةٍ يَنْكِحُهَا فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ “

Maksudnya:

“Sesungguhnya setiap amalan itu dengan niat. Dan setiap orang hanya memperoleh apa yang diniatkannya. Sesiapa yang hijrahnya kerana Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada Allah dan Rasul-Nya. Sesiapa yang hijrahnya kerana dunia, dia akan mendapatnya, atau kerana wanita, dia akan menikahinya. Maka hijrahnya ke arah tujuan di sebalik hijrahnya itu”.

(Hadith riwayat Bukhari dan Muslim)

Kedudukan hadith ini:

1)   Abu Daud, salah seorang ahli hadith yang muktabar, menyatakan bahawa hadith ini menyamai separuh daripada Islam.

2)   Imam Syafie dan Imam Ahmad (Imam Mazhab Hanbali) berpendapat: “Hadith ini mewakili sepertiga ilmu”.

3)   Imam Bukhari memulakan Kitab Sahihnya dengan Bab Permulaan Wahyu. Bagaimanapun, hadith pertama dalam bab tersebut bukan hadith mengenai permulaan turunnya wahyu, sebaliknya beliau memulakan dengan hadith mengenai niat ini.

4)   Imam Nawawi turut memulakan penulisan kitabnya Riadhussolihin, al-Azkar dan 40 Hadith dengan hadith ini.

Pengajaran daripada hadith ini:

1)   Majoriti ulamak berpendapat amal yang dimaksudkan oleh hadith ini adalah umum, bukan sekadar ibadat khusus.

Oleh itu kesan niat ke atas amal bukan terhad pada ibadat khusus seperti solat, puasa, sedekah dan sebagainya, malahan niat memberi kesan pada segala perbuatan yang kita lakukan.

2)   Amalan kita tidak diterima Allah kecuali dengan dua syarat utama:

  1. Niat yang ikhlas, yang merupakan topik hadith ini.
  2. Dilakukan dengan betul, iaitu mengikut syarak.

Jelas sekali betapa besarnya pengaruh niat ke atas perbuatan kita, iaitu satu daripada dua faktor penentu.

3)   Niat dalam ibadat khusus berfungsi untuk:

  1. Mengikhlaskan ibadat hanya kerana Allah
  2. Membezakan antara ibadat (seperti membezakan antara solat Zuhur dan Asar)

4)   Kita hanya akan menuai hasil sesuatu pekerjaan berdasarkan niat dan tujuan yang kita tetapkan.

 

Kata-kata Salafussoleh

“Segala alasan hanya lahir akibat permulaan yang tidak betul. Sesiapa yang betul permulaannya, maka betullah kesudahannya. Sesiapa yang tidak betul permulaannya, kemungkinan dia akan binasa (gagal)”.

Muhammad Ahmad ar-Rasyid menyatakan bahawa maksud ungkapan “permulaan yang betul” di atas ialah niat yang soleh dan keazaman yang tinggi.

“Sesiapa yang tidak betul asas kemahuannya, dia tidak selamat di kesudahan nanti”.

Kelihatan ungkapan ini menggambarkan Salafussoleh begitu pasti dengan kesudahan yang gagal jika niat di permulaan sesuatu perkara itu tidak betul.

Hisyam bin Abdul Malik, sepupu Khalifah Umar bin Abdul Aziz (Khulafak Rasyidin Kelima), berkata:

“Aku pasti bahawa Umar tidak mengambil satu langkah kecuali dia ada niat padanya”.

Kenyataan Hisyam bin Abdul Malik ini merupakan rahsia di sebalik kejayaan Umar bin Abdul Aziz membetulkan penyelewengan yang berlaku pada dua generasi dalam pemerintahan Bani Umaiyah.

Abdullah bin al-Mubarak berkata:

“Kemungkinan amal yang kecil menjadi besar disebabkan niat dan kemungkinan amal yang besar menjadi kecil disebabkan niat”

Anak sahabat Rasulullah S.A.W. bernama Mutarrif bin Abdullah bin as-Syikhir al-Amiri berkata:

“Kesolehan amal itu bergantung pada kesolehan hati. Kesolehan hati pula bergantung pada kesolehan niat”.

 
Leave a comment

Posted by on November 20, 2011 in Tarbiyyah

 

Tags: , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: