RSS

Disebalik Humanisme

28 Nov

Humanisme mengajak manusia berpaling daripada Tuhan yang mencipta mereka dan mementingkan diri sendiri sebagai manusia

Masyarakat Barat menganuti fahaman HUMANISME yang membawa kepada gagasan penolakan kepada agama yang dianggap sebagai mitos kepada manusia.

Islam itu Syumul,agama yang lengkaphadis Islam itu tinggi,tidak ada tinggi darinya

Pemikiran humanisme meletakkan kehendak manusia sebagai matlamat dan pusat
kehidupan. Kebebasan kehendak dijadikan sembahan

Humanisme akan menjadikan orang Melayu manusia tanpa bangsa dan tanpa agama.

Manusia yang tanpa bangsa dan agama menjadikan kita manusia yang tiada agenda.

Manusia yang tiada agenda sendiri akan sentiasa tunduk dan dipergunakan untuk
melaksanakan agenda orang lain.

pluralisme dan liberalisme yang mempromosikan kesamarataan antara agama dan mencairkan pemikiran dan amalan ummat Islam.

pluralisme agama sikap menyatakan semua agama sebagai jalan-jalan yang sah dan benar menuju Tuhan. Pluralisme mengajarkan sikap mengakui adanya kebenaran dalam setiap agama. Seorang pemeluk agama tidak berhak mengklaim agamanya sebagai satu-satunya agama yang benar atau yang paling benar.

Sikap ini merupakan perkembangan lebih lanjut dari sikap inklusivisme agama dan kritik atas sikap eksklusif. Inklusivisme berarti pengakuan adanya kebenaran di agama lain, tetapi tidak sesempurna kebenaran yang dimiliki agama yang dianutnya.

Sebaliknya, sikap eksklusif adalah klaim kebenaran mutlak hanya terdapat dalam satu agama, agama lain dianggap sesat dan tidak menyelamatkan.

isu pluralisme iaitu konsep perjuangan semua agama adalah sama. Malah segelintir umat Islam menyokong perjuangan ini yang menubuhkan fahaman Islam liberal.

Hari ini orang-orang Islam semakin takut untuk memperjuangkan hak yang dimiliki kerana dikhuatiri wujudnya persepsi mempunyai imej tertutup, bersifat ekslusif dan tidak terbuka.

Gerakan liberalisme ini seolah-olah cuba membawa pemikiran supaya orang islam supaya menerima keterbukaan termasuk mencakupi hak ehwal agama dan sesungguhnya ia membawa cabaran besar kepada umat islam untuk mempertahankan akidah yang dianuti selama ini.

“ Sesungguhnya Agama disisku adalah agama Islam “-Ali Imran 13
“Islam itu tinggi dan tidak ada yang mengatasinya.”
(Hadis riwayat al-Bukhari)

jauhi ancaman
hafal dan amalkan ayat 10 awal surah kahfi

 

Tags: , ,

Leave a comment